Specjalizacje, Kategorie, Działy
123RF

Rzecznik Praw Pacjenta i NFZ sprawdzają dostępność POZ

Udostępnij:
W niemal 80 proc. sprawdzanych placówek POZ nie można się zarejestrować osobiście do lekarza, do 12 proc. nie sposób się dodzwonić, a z 8 proc. kontakt jest utrudniony. W 13 proc. ośrodków nie było możliwości uzyskania świadczenia zdrowotnego zarówno w dniu zgłoszenia, jak i kolejnych dniach.
Są już pierwsze efekty wspólnych działań Rzecznika Praw Pacjenta i NFZ dotyczących weryfikacji dostępności do świadczeń zdrowotnych w placówkach ochrony zdrowia. Po tygodniu od rozpoczęcia czynności sprawdzających rzecznik stwierdził nieprawidłowości w części przychodni POZ w województwie mazowieckim. Bartłomiej Chmielowiec zdecydował o weryfikacji licznych sygnałów, jakie wpływają od pacjentów. Wiele z nich dotyczy problemów związanych z funkcjonowaniem przychodni podstawowej opieki zdrowotnej.

W ostatnich miesiącach Rzecznik Praw Pacjenta odnotował znaczący wzrost zgłoszeń, dotyczących braku dostępu do świadczeń zdrowotnych w przychodniach podstawowej opieki zdrowotnej oraz ambulatoryjnej opieki specjalistycznej. RPP weryfikuje sygnały napływające od pacjentów.

W ostatnim tygodniu pracownicy Biura Rzecznika Praw Pacjenta sprawdzili 24 przychodnie podstawowej opieki zdrowotnej w powiecie grodziskim województwa mazowieckiego. Celem tych działań było zweryfikowanie, czy w powiecie występują problemy z:
• zarejestrowaniem się do lekarza za pośrednictwem telefonu;
• zarejestrowaniem się do lekarza osobiście lub za pośrednictwem osoby trzeciej;
• uzyskaniem wizyty osobistej;
• dostępnością do leków – wizyty recepturowe;
• wizytami domowymi.

Działania prowadzone przez rzecznika wykazały, że w 79 proc. sprawdzanych placówek nie można zarejestrować się osobiście do lekarza (brak możliwości wejścia do przychodni), do 12 proc. placówek nie sposób się dodzwonić a z 8 proc. kontakt jest utrudniony. W 13 proc. placówek, pomimo kontaktu telefonicznego, nie było możliwości uzyskania świadczenia zdrowotnego, zarówno w dniu zgłoszenia jak i kolejnych dniach.

W przychodniach, w których wystąpiły nieprawidłowości, rzecznik skieruje wystąpienie o podjęcie działań naprawczych. W przypadku braku ich realizacji zostaną podjęte stosowne kroki zgodnie z ustawą o prawach pacjenta i Rzeczniku Praw Pacjenta.

Obowiązujące przepisy prawa oraz zarządzenia Narodowego Funduszu Zdrowia mówią, że przychodnie podstawowej opieki zdrowotnej powinny zapewnić dostępność do świadczeń lekarza podstawowej opieki zdrowotnej w miejscu ich udzielania od poniedziałku do piątku, w godzinach pomiędzy 8.00 a 18.00, z wyłączeniem dni ustawowo wolnych od pracy, zgodnie z harmonogramem pracy świadczeniodawcy.
 
© 2024 Termedia Sp. z o.o. All rights reserved.
Developed by Bentus.