eISSN: 2354-0265
ISSN: 2353-6942
Health Problems of Civilization Physical activity: diseases and issues recognized by the WHO
Bieżący numer Archiwum Online first O czasopiśmie Rada naukowa Recenzenci Bazy indeksacyjne Prenumerata Kontakt Zasady publikacji prac Opłaty publikacyjne Standardy etyczne i procedury
Panel Redakcyjny
Zgłaszanie i recenzowanie prac online
4/2022
vol. 16
 
Poleć ten artykuł:
Udostępnij:
CHOROBY I PROBLEMY WYRÓŻNIONE PRZEZ WHO I FAO
streszczenie artykułu:
Artykuł oryginalny

ZROZUMIENIE WPŁYWU ZAMKNIĘCIA W DOMU NA ZDROWIE PSYCHICZNE, SEN I ZACHOWANIE DZIECI PODCZAS PANDEMII COVID-19: BADANIE JAKOŚCIOWE

Deldar Morad Abdulah
1
,
Rasoul Sabri Piro
2

  1. Community and Maternity Health Nursing Unit, College of Nursing, University of Duhok, Duhok, Iraqi Kurdistan, Iraq
  2. Psychiatric and Pediatric Nursing Unit, College of Nursing, University of Duhok, Duhok, Iraqi Kurdistan, Iraq
Health Prob Civil. 2022; 16(4): 286-301
Data publikacji online: 2022/12/30
Pełna treść artykułu Pobierz cytowanie
 
Metryki PlumX:
Wprowadzenie
Teoretyczne modele zmiany zachowań koncentrują się na konstruktach psychologicznych, w tym intencji i poczuciu własnej skuteczności, ale nie uwzględniają roli stresorów. W niniejszej pracy zbadano wpływ zamknięcia w domu jako zewnętrznego stresora na zdrowie psychiczne, sen, samotność, zmęczenie i zachowanie u dzieci podczas pandemii koronawirusa – COVID-19.

Materiał i metody
W badaniu uwzględniono dziesięcioro dzieci w wieku 7-17 lat, które pozostawały w domach przez co najmniej jeden miesiąc podczas pandemii COVID-19. Przeprowadzono półstrukturalne wywiady z dziećmi, aby uzyskać informacje na temat ich uczuć, przemyśleń i odpowiedzi na zamknięcie w domu podczas pandemii COVID-19. Dzieci przekazały, że czują się samotne i zmęczone pozostając w domach, przy częstotliwości od „czasem” do „przez większość czasu”.

Wyniki
The children had no sleep status quality as before the COVID-19 outbreak, including difficulty in falling asleep, insomnia, and hypersomnia. Most children had depression and anxiety symptoms with different severities. The children were irritable, aggressive, or nervous at home. Only one child reported that she was more active and had positive changes compared with before. Most children experienced some degree of conflict with their parents or siblings.

Wnioski
W badaniu stwierdzono, że niektóre dzieci zostały dotknięte różnymi rodzajami problemów emocjonalnych w domu podczas pandemii COVID-19.



Background
Theoretical models of behavior change focus on psychological constructs, including intention and self-efficacy, but they do not consider the role of stressors. In this study, the impact of home confinement was explored as an external stressor on mental health, sleep, loneliness, tiredness, and behavior of children during the coronavirus disease of the 2019 (COVID-19) pandemic.

Material and methods
Ten children aged 7-17 years who were restricted at home for at least one month during the COVID-19 outbreak were included. Semi-structured interviews with children were conducted to elicit their feelings, reflections, and responses to home confinement during the COVID-19 pandemic. The children expressed that they felt lonely and tired at home “sometimes” to “most of the time”.

Results
The children had no sleep status quality as before the COVID-19 outbreak, including difficulty in falling asleep, insomnia, and hypersomnia. Most children had depression and anxiety symptoms with different severities. The children were irritable, aggressive, or nervous at home. Only one child reported that she was more active and had positive changes compared with before. Most children experienced some degree of conflict with their parents or siblings.

Conclusions
This study found that some children were affected by different kinds of emotional issues at home during the COVID-19 pandemic.

słowa kluczowe:

dobrostan emocjonalny, zachowanie adaptacyjne, ocena jakościowa, epidemia, dzieci


© 2024 Termedia Sp. z o.o.
Developed by Bentus.